Cat 3512B

دسته بندی موتورهای کاترپیلار

موتورهای کاترپیلار در انواع مختلفی تولید می شوند. موتورهای کاترپیلاری که بمنظور استفاده در تولید نیروی محرک طراحی شده اند از نظر تقسیم بندی در سری قدیمی ۳۰۰ با حرف D برای سوخت دیزل و G برای سوخت گاز طبیعی مشخص می شدند همانند: D398,D379 که در دستگاههای حفاری دریا و خشکی کاربرد دارند یا G379,G399.

 

اما در تقسیم بندی دیگر کاترپیلار موتورها توسط سریهای مختلفی رده بندی می شوند که در هر سری تکنولوژی جدیدتری نسبت به سریهای قبلی به کار رفته است. مانند سری ۳۳۰۰ و ۳۴۰۰ و ۳۵۰۰ و ۳۶۰۰ که جدیدترین سری موتورهای ساخت کاترپیلار است.

موتورهای کوچکتر کاترپیلار که دارای قدرت کمتری هستند در نامگذاری های جدیدشان توسط حجم موتور نامگذاری شده اند مانند C-1.6 ، C-7 ، C-9 ، C-10 ،   C-11  ،  C-12و … که البته اندازه ها بر حسب لیتر است. همچنین در دیزل- ژنراتورهای برق اضطراری اولمپین مانند D125P1 یا GEH200 که عدد ۱۲۵ و ۲۰۰ نشانگر قدرت تولیدی موتور در حالت استند بای است (در حالت استفاده مداوم قدرت موتور حدود ۱۰ درصد کمتر است).

همچنین موتورها از نظر مجهز بودن به توربوشارژر توسط علامتT و آفترکولر توسط علامتA مشخص می شوند و TTA نمایشگر نوع توربو

 

شارژی دو قلو است و در صورتی که فاقد توربو شارژر باشند توسط علامت NA (naturally aspirated) مشخص می شوند. علامت ( JW (Jacket Water به معنی خنک شوندگی با سیستم آب در گردش توسط رادیاتور در دکلهای خشکی یا مبدل حرارتی در دکلهای دریایی است.

موتورهای کاترپیلار را همچنین می توان بر اساس اندازه پیستون  به این صورت تقسیم بندی نمود. سری ۳۲۰۰ با اندازه ۴٫۵” ، سری ۳۳۰۰ با اندازه ۴٫۷۵” ,  سری ۳۴۰۰ با اندازه ۵٫۴” , سری ۳۰۰ با اندازه ۶٫۲۵” , سری ۳۵۰۰ با اندازه ۶٫۷” که در نتیجه قدرت آنها نیز بترتیب افزایش می یابد.

موتورهای کاترپیلار ۳۵۰۰ که از تولیدات موتورهای با راندمان بالای شرکت کاترپیلار هستند ، حاصل انجام تحقیقات وسیع در زمینه تکنولوژی موتورهای دیزل بوده اند و در اواسط دهه ۸۰ و اویل دهه ۹۰ میلادی به بازار عرضه گشتند.

دامنه قدرت طراحی شده برای این موتورها از ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلو وات ( ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ اسب بخار) است و به صورت چهار نوع دیزل ژنراتور ، موتور صنعتی ، موتور وسیله نقلیه  و موتور استند بای مورد استفاده قرار می گیرند .

ادامه مطلب

 

 

 

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • باسلام.اینجانب تعمیردیزلهای استورک وارتسیلا،ام و ام،ام آ ان و ولوو هستم جهت هرگونه پاسخ به تلگرام بنده مراجعه کنید تشکر مقیمی ۰۹۳۹۹۱۸۹۲۳۰

    پاسخ
  • سلام دوستان من کانال مگانیک راهسازی دارم کسایی ک دوست دارن عضو بشن تلگرام پی ام بLootfi1368

    پاسخ
  • عبدالعزیز بدیچی
    ژانویه 13, 2018 6:33 ب.ظ

    سلام علیکم من یک دستگاه کمپرسور p۶۰۰دارم که موتور کاتر پیلار ۳۱۱۶ دارد950f چند وقتی است داخل باک آب میرود و داخل رادیاتور گازوییل اگر علت را میدانید لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید